Handleiding.

Hoe maak je een bericht op een WordPress website?

Heb je iets leuks te vertellen? Of wil je je verkeer laten groeien op jouw website? Dat kan via het maken van berichten op jouw WordPress website. Wij vertellen je in deze handleiding wat berichten precies zijn en hoe je stapsgewijs een bericht kan maken zodat deze goed op jouw website of webshop terecht komt. Laten we starten! 

Wat is precies een bericht op WordPress?

Een bericht op WordPress is een dynamische manier om inhoud aan je website toe te voegen en kan zich uiten als blogs, (bedrijfs)nieuws en projecten. Het is mogelijk om tekst, afbeeldingen, videos en quotes etc. toe te voegen aan je bericht om de lezer te voorzien van de juiste informatie met de bijbehorende media. Een goed bericht is opgebouwd uit een titel, (sub)koppen en afbeeldingen. Zo is het goed leesbaar door een duidelijke structuur en kan er ook een visueel beeld gevormd worden rondom het onderwerp. 

De manier van het uiten van berichten hangt af van wat voor soort website of webshop je hebt. Ze worden altijd in een vast format geplaatst en zijn dus de inhoud van een soort geraamte. De handleiding die je nu leest is er ook een in een vast geraamte. Zo is de tekst die je leest onderdeel van het bericht en alles eromheen is een vast format. Als er meerdere formats op de website te vinden zijn, dan zijn deze vaak ingesteld voor verschillende categorieën en tags. Zo zijn bijvoorbeeld berichten in de categorie “Vacatures” regelmatig voorzien van een ander format dan die van de categorie “Blogs” om andere informatie extra uit te lichten. Formats worden ingesteld door websitebouwers. 

Waarom is het goed om berichten op je WordPress website te plaatsen?

Mensen die naar je website komen bekijken eigenlijk de organisatie achter de website voordat ze een dienst of product van de organisatie aanschaffen. Een van de dingen waar men naar kijkt is actualiteit. Men wil zien dat de organisatie een actieve onderneming is en een van de dingen die dan opvallen is de mate waarin een organisatie berichten op haar website zet. Dit geeft daarnaast ook de omvang en productiviteit van het bedrijf, want hoe meer er geplaatst wordt des te groter de organisatie dan wel zou zijn. 

Het plaatsen van berichten zorgt er tevens voor dat het verkeer naar je website groeit. Dit is natuurlijk wat we allemaal willen, maar de berichten moeten daarbij wel voldoen aan de richtlijnen van de zoekmachines. Hoe je dit het beste aanpakt per bericht leggen we je uit in het onderstaande stappenplan. Daarnaast is het verstandig om een SEO strategie neer te (laten) zetten om effectief op de gewenste zoekwoorden hoger in de zoekresultaten te komen. Wanneer je volgens de SEO strategie en de richtlijnen de berichten plaatst, dan zal het verkeer ongetwijfeld na verloop van tijd toenemen en ervoor zorgen dat meer (potentiële) klanten op jouw website naar jouw diensten en producten zullen kijken.

Hoe maak je stapsgewijs een bericht op een WordPress website? 

We gaan nu kijken naar hoe je stapsgewijs een bericht kan maken op jouw WordPress website zodat je alle belangrijke elementen af bent gegaan voor het gepubliceerd wordt. We hebben hieronder een stappenplan gemaakt met de vaste onderdelen die doorlopen moeten worden met daarbij ook nog wat optionele stappen. De optionele stappen zijn alleen van toepassing als dit in de website is gebouwd en/of dit noodzakelijk voor het type bericht dat je hebt gemaakt. Laten we beginnen! 

1. Maak een nieuw bericht aan

Als eerste gaan we een bericht aanmaken op de website of webshop. Dit doen we door eerst het WordPress dashboard te openen en vervolgens het volgende pad te volgen:

WordPress dashboard -> Berichten -> Nieuw bericht

Zodra je dit hebt aangeklikt kom je in de editor terecht waar je de inhoud kan toevoegen, categorieën en tags kan toewijzen, een uitgelichte afbeelding kan toevoegen, de SEO kan optimaliseren en het bericht kan publiceren.

2. De inhoud maken

In de editor kunnen we de inhoud van het bericht toevoegen. Dit doen we door te beginnen met het invoeren van een titel. Hierna kan de daadwerkelijke inhoud worden toegevoegd door gebruik te maken van de blokken die je kan toevoegen via het plusje. Hier zie je de meest gebruikte blokken van de editor zodat je snel nieuwe content kan plaatsen. Als je op “Alles bekijken” drukt krijg je alle blokken te zien die je kan gebruiken. Neem hier dus gerust een kijkje want dit kan je helpen om heel originele content te creëeren. 

Bericht maken in WordPress

3. Permalink controleren

De permalink voor het bericht wordt automatisch gegenereerd, echter is het wel verstandig om dit even na te kijken. Een permalink mag niet te lang zijn en moet in een oogopslag duidelijk zijn. Af en toe is het verstandig om de URL slug in te korten om de gehele permalink duidelijker op papier te krijgen met dezelfde boodschap. Dit is namelijk klikbaarder voor bezoekers. Je kan de permalink aanpassen door via het tandwiel rechtsboven naar het tabje “Bericht” te gaan. Daar zie je de aanpasbare URL slug met daaronder de volledige permalink van je bericht. 

4. Categorieën toewijzen

Wanneer alle inhoud van jouw bericht is ingevuld, dan gaan we een categorie toewijzen. Dit kan door op rechtsboven op het tandwieltje te klikken en naar het tabje “Bericht” te gaan. Hier vind je een optie om categorieën in te stellen. Kies de goede categorie, want het zal uit kunnen maken of het artikel in het juiste format en op de juiste plek op de website wordt geplaatst. Wil je exact weten wat categorieën zijn en hoe je dit effectief kan gebruiken? Neem dan een kijkje bij onze handleiding over categorieën waarin we dit aan je uitleggen.

Categorieën toewijzen aan WordPress bericht

5. Tags toewijzen

Wanneer je een categorie of meerdere categorieën aan het bericht hebt toegewezen, dan gaan we tags plaatsen om specifieker aan te geven waar het allemaal bij hoort. Dit kan door op rechtsboven op het tandwieltje te klikken en naar het tabje “Bericht” te gaan. Hier vind je een optie om tags in te stellen. Kies de goede tags, want het zal uit kunnen maken of het artikel in het juiste format en op de juiste plek op de website wordt geplaatst. Wil je exact weten wat tags zijn en hoe je dit effectief kan gebruiken? Neem dan een kijkje bij onze handleiding over tags waarin we dit aan je uitleggen.

Tags toewijzen tijdens het plaatsen van een bericht op WordPress

6. Uitgelichte afbeelding toevoegen

Voor we het bericht gaan publiceren is het goed om nog een uitgelichte afbeelding toe te voegen. Een uitgelichte afbeelding is de hoofdafbeelding van het bericht en wordt vaak weergegeven op de berichtenpagina van een website als afbeelding bij een artikel, blog of project. Daarnaast wordt de afbeelding vaak weergegeven bovenaan het bericht zelf en bij social media berichten op bijvoorbeeld Facebook en Whatsapp. Het is aangeraden om een afmeting van 1200 x 900 pixels aan te houden zodat de uitgelichte afbeelding het beste uitkomt. Probeer de meeste sprekende foto te gebruiken als uitgelichte afbeelding omdat dit meer bezoekers zal aantrekken. 

7. Publiceren van het bericht

Als je bericht helemaal naar wens is en je de voorgaande stappen hebt doorlopen kan het gepubliceerd worden. Je kan de instellingen van het publiceren vinden door rechtsboven op het tandwieltje te klikken en vervolgens naar het tabje “Bericht” te gaan. We gaan nu de belangrijkste opties doorlopen. Met de zichtbaarheid heb je de mogelijkheid om het bericht Openbaar, privé of beschermd met paswoord te publiceren. Daarnaast kan je eronder kiezen om het direct te publiceren of ervoor te kiezen om het in te plannen zodat het op een later tijdstip automatisch gepubliceerd zal worden. Tot slot kan het noodzakelijk zijn om de auteur te veranderen naar bijvoorbeeld een bedrijfsaccount indien de auteurs anoniem dienen te blijven.

Publiceren van bericht op een WordPress website

Optioneel: SEO optimaliseren

Wanneer je een bericht wil gaan publiceren om meer verkeer te genereren naar de website of webshop, dan is het ten zeerste aangeraden om de suggesties van een SEO plug-in op te volgen. Op al onze websites staat standaard Rank Math geïnstalleerd, waarmee de SEO kan worden geoptimaliseerd van het artikel. De suggesties van Rank Math zien we als we rechtsboven op het grafiek-icoon met de score erachter klikken. Het is noodzakelijk dat de score groen wordt en zo dichtbij de 100 als mogelijk komt om ervoor te zorgen dat het artikel correct wordt opgenomen door de zoekmachines. Bekijk onze handleiding over hoe je Rank Math gebruikt om de SEO te optimaliseren.

Optioneel: ACF velden invullen

ACF (Advanced Custom Field) velden zorgen ervoor dat er informatie wordt ingevuld op specifieke plaatsen op de pagina van het bericht. Dit wordt voornamelijk gebruikt wanneer de editor onvoldoende mogelijkheden geeft en er een op maat gemaakte oplossing is bedacht. ACF velden zijn niet op alle websites van toepassing dus het kan zijn dat dit niet zichtbaar is op jouw website. Wanneer ze gebruikt worden zien we de velden onder de editor staan en deze dienen hoogstwaarschijnlijk te worden ingevuld om het artikel te kunnen publiceren. ACF velden kunnen toegepast zijn op een bepaalde categorie. De velden worden dan pas zichtbaar als zo’n categorie is geselecteerd.

ACF velden invullen bij een WordPress bericht

Optioneel: Een samenvatting toevoegen

Het toevoegen van een samenvatting is niet veel gebruikt, maar dit kan toegepast worden in het design van sommige websites. Dit komt dan bijvoorbeeld onder de titel van de berichten te staan op de algemene blog pagina. Wanneer dit wordt gebruikt op jouw website, dan kan je een korte samenvatting toevoegen voor je het artikel publiceert. Het toevoegen van de samenvatting kan door rechtsboven op het tandwiel te klikken en naar het tabje “Bericht” te gaan. 

Gerelateerde handleidingen.

Hoe gebruik je tags op je WordPress website?

Hoe gebruik je categorieën op een WordPress website?

Hoe kan je de media van WordPress juist gebruiken?

Hoe gebruik je categorieën op een WordPress website?

Hoe kan je een gebruiker toevoegen op WordPress?

Hoe gebruik je tags op je WordPress website?

Hoe kan je de media van WordPress juist gebruiken?

Contact.

Feedback handleiding

Het kan zijn dat handleidingen verouderen wanneer software is ge-update. Wanneer je dit ontdekt horen wij dat graag, zodat wij de handleidingen weer kunnen updaten. Bedankt dat je de tijd neemt om dit aan ons door te geven!