Ben je benieuwd wat categorieën zijn en waarom deze gebruikt worden op een WordPress website? Wij leggen je dit in deze handleiding uit en eindigen met hoe je categorieën kan inzetten op jouw WordPress website. Lees gauw verder!
Wat zijn precies categorieën op een WordPress website?
Categorieën zijn labels die je plakt op een groep berichten met een gemeenschappelijke aard die in de database van een WordPress website staan. Ze hebben vaak een relatie met elkaar en kunnen verschillen per website. Het zijn dus niet per se vaste waarden. Een voorbeeld: een website die gericht is op sport heeft verschillende categorieën zoals balsport en vechtsport. Echter kan het ook categorieën hebben zoals voetbal of karate. Het ligt echt waar je zelf voor kiest.
Gelukkig zijn er ook subcategorieën, waardoor je “voetbal” onder “balsport” zou kunnen schikken als je hier veel berichten over hebt. Eigenlijk is vrijwel alles mogelijk. Het is echter wel slim om dit even goed uit te denken voor je gaat bloggen zodat er niet voor elk bericht een nieuwe categorie moet komen of dat categorieën op elkaar beginnen te lijken.
Waarom gebruiken we categorieën in WordPress?
De categorieën zorgen ervoor dat alle berichten met een onderlinge relatie overzichtelijk samen worden weergegeven op je WordPress website. Als je zoveel berichten hebt zoals de Telegraaf op hun website heeft dan snap je wel dat categorieën dan eigenlijk noodzakelijk zijn. Je moet alle berichten eigenlijk zien als alle boeken in een bibliotheek. Wanneer je een relatief kleine bibliotheek hebt kan je de boeken die je zoekt nog wel vinden, maar wanneer dit een stuk groter wordt begint het toch al een stukje lastiger te worden.
Om het toch overzichtelijk te houden werken we daarom met categorieën die ervoor zorgen dat je alle boeken met bijvoorbeeld een bepaald genre op dezelfde plek vindt. Het zorgt dus voor orde op een website. Daarnaast zit er nog een functioneel voordeel aan het categoriseren van jouw berichten. Het is namelijk mogelijk om zoekvelden specifiek binnen een categorie te laten zoeken.
Laten we een voorbeeld illustreren op deze website. In ons help center hebben we alle berichten geplaatst in de categorie “Handleidingen”, zodat je enkel handleidingen te zien krijgt als je gebruikt maakt van het zoekveld op de pagina. Dit is natuurlijk een stuk handiger want je wil geen bericht zien uit de categorie “Blog”, want dit zijn geen instruerende berichten waar je wel op zoek naar bent. Je kan dit toepassen op elk niveau categorie dus dat is wel erg handig. Samenvattend, we gebruiken categorieën om overzicht te creëren in alle berichten en om specifieke zoekopdrachten te kunnen uitvoeren.
Hoe kan je categorieën gebruiken in WordPress?
Het gebruiken van categorieën is vrij recht toe recht aan. We geven je toch graag een korte toelichting hoe je ze op jouw WordPress website kan instellen en hoe je deze kan toewijzen aan bepaalde berichten. Laten we van start gaan!
Categorieën aanmaken op een WordPress website
Het eerste wat we moeten doen is een categorie aanmaken of zelfs een hele categorieboom creëren waaraan we alle berichten van de WordPress website kunnen koppelen. We moeten hiervoor eerst naar “Categorieën” toe, wat we kunnen doen daar eerst het WordPress dashboard te openen en vervolgens het volgende pad te volgen:
WordPress dashboard -> Berichten -> Categorieën
Het onderstaande scherm zou je dan op je beeldscherm moeten zien. Hier kan je aan de linkerkant een categorie aanmaken. Vervolgens kan je een slug invoeren, echter is dit niet per se noodzakelijk aangezien deze automatisch gegeneerd zal worden. Daarna kiezen we of het een subcategorie moet worden onder een bepaalde hoofdcategorie die we dan kunnen selecteren. De beschrijving is optioneel en wordt zelden getoond op een website. Dit kan in principe leeg gelaten worden. Vervolgens zien we alle categorieën in het overzicht aan de rechterkant. Wanneer er een streepje voor staat betekent dit dat het een subcategorie van de eerste categorie erboven die at geen streepje heeft. In het voorbeeld hieronder is dus “WordPress” een subcategorie van “Handleidingen”.
Categorieën toewijzen aan berichten op een WordPress website
Wanneer je een categorie of meerdere categorieën hebt gemaakt, kan je starten met het toewijzen van berichten. Dit doen we vanuit de berichten zelf, waar je via het volgende pad kan komen:
WordPress Dashboard -> Berichten -> Alle berichten
Wanneer je hier op een bericht klikt kunnen we een of meerdere categorieën eraan koppelen. Dit doen we door rechtsboven op het tandwieltje te klikken, waarna we het tabje “Bericht” selecteren. In deze lijst staat de categorie keuze voor het WordPress bericht zoals in onderstaande afbeelding is aangegeven. In het voorbeeld zien we dat de hoofdcategorie “Handleidingen” en de subcategorie “E-mail” zijn geselecteerd. Wanneer je de gewenste categorieën hebt geselecteerd, moet je niet vergeten om op “updaten” te drukken. Als je dit gedaan hebt is je bericht succesvol gecategoriseerd!
Wil je nog meer overzicht creëren? Daar is wat voor verzonnen, want jouw berichten worden nog overzichtelijker dankzij tags! Hoe dit werkt? Dit leggen we ook graag aan je uit in onze handleiding over het gebruik van tags.