In deze handleiding leggen we je uit hoe je je e-mail kan instellen op Outlook Office 365. Wij gaan eerste kijken of we alle gegevens hebben om dit te doen, waarna we stapsgewijs je e-mailaccount via een IMAP verbinding gaan instellen. Laten we beginnen!
Wat heb je nodig voor het instellen van je e-mail op Outlook Office 365?
Laten we eerst kijken of we alles hebben om daadwerkelijk jouw e-mailaccount in te stellen op Office Outlook 365. Ten eerste heb je natuurlijk een licentie nodig voor het gebruik van Outlook Office 365. Er zijn daarna drie belangrijke gegevens nodig om het e-mailaccount in te stellen:
- Gebruikersnaam
- Wachtwoord
- Servernaam
Wanneer je een e-mailaccount bij ons aanvraagt geven wij je deze drie gegevens. De servernaam is eigenlijk altijd hetzelfde: mail.zxcs.nl. Deze heb je dus al, dat scheelt weer! Wanneer je alle drie de gegevens hebt kunnen we je e-mailaccount toevoegen aan de mail app.
Hoe stel je stapsgewijs je e-mail in op Outlook Office 365?
We gaan je nu meenemen in hoe je stapsgewijs een e-mailaccount kan instellen op Outlook Office 365. Dit doen we in drie stappen.
1. Navigeer naar “Voeg een nieuw e-mailaccount toe”
Als eerste gaan we naar de plek waar we een e-mailaccount kunnen toevoegen. Hiervoor moeten we naar de onderstaande plek toe door het volgende pad te volgen in Outlook Office 365:
Bestand -> Info -> Account instellingen -> Profielen beheren -> E-mailaccounts… -> Nieuw (onder e-mail) -> Handmatige instelling of extra servertypen -> POP of IMAP
Je bent nu op de plek waar je alle gegevens van jouw e-mailaccount kan instellen.
2. Vul de gegevens van het e-mailaccount in
Het is nu belangrijk dat je de juiste gegevens op de juiste plek in vult. Dit specificeren we hieronder uit:
Bij stap 1 “Naam:” moeten we de naam van het account invullen. Dit is de naam die wordt weergegeven als afzender of ontvanger van de e-mail. Wij raden aan om bij het “info” account van uw organisatie de naam van de organisatie te gebruiken. Bij persoonlijke accounts raden we aan de naam van de persoon in te vullen met daarachter een scheidingsteken gevolgd door de naam van de organisatie zoals: Jan Jansen | SLUX. Zo weet de ontvanger direct met wie en welke organisatie ze te maken hebben. Daaronder moet het e-mailadres wat je wil gaan gebruiken ingevuld worden.
Bij stap 2 is het “Type account” een IMAP omdat we deze verbinding willen maken met de server. Bij beide servers moet “mail.zxcs.nl” worden ingevuld zodat de juiste servers worden benaderd.
Stap 3 vraagt om een gebruikersnaam en een wachtwoord. De gebruikersnaam is wederom je e-mailadres voor het account. Het wachtwoord dat bij het account hoort vul der eronder in.
Tot slot bij stap 4 klik je op de knop “meer instellingen”, zodat we nog wat specifieke dingen goed kunnen zetten voor het account.
3. Vul de aanvullende gegevens aan
Er resteert ons nu nog twee dingen om te doen. Ten eerste moeten we naar de “Server voor uitgaande e-mail” waar we moeten aangeven dat we dezelfde instellingen willen gebruiken als voor de inkomende e-mailserver bij de verificatie.
Als laatste gaan we naar het tabje “geavanceerd” om de laatste instellingen goed te zetten. Voor de inkomende e-mail (IMAP) voeren we poort 993 in en selecteren we een SSL/TLS versleutelde verbinding. Voor de uitgaande e-mail (SMTP) voeren we poort 465 in en selecteren we ook weer SSL/TLS versleutelde verbinding.
Vervolgens sla je dit account op en worden de instellingen gecontroleerd door Outlook Office 365.
Het e-mailaccount is nu ingesteld op Outlook Office 365!
That’s it! Nu staat het e-mailaccount geïnstalleerd op jouw Outlook Office 365. Je kan nu beginnen met mailen vanuit jouw e-mailaccount. Je kan nog een handtekening instellen voor het e-mailaccount om jouw e-mails professioneler te maken en zelf tijd te besparen.