Outsourcing is het uitbesteden van werkzaamheden of taken aan een externe partij. Bedrijven of organisaties kiezen vaak voor outsourcing omdat ze deze werkzaamheden of taken niet zelf willen of kunnen uitvoeren, of omdat het uitbesteden van deze werkzaamheden of taken voordeliger is dan het intern uitvoeren ervan.
Er zijn verschillende soorten outsourcing. Zo kan er worden gekozen voor het uitbesteden van productie- of fabricageprocessen, het uitbesteden van IT-diensten, het uitbesteden van HR-diensten of het uitbesteden van customer service. Soms wordt ook gekozen voor het uitbesteden van hele afdelingen of het gehele bedrijfsproces.
Outsourcing kan voordelen hebben voor bedrijven of organisaties, zoals lagere kosten, meer flexibiliteit en toegang tot expertise. Maar het kan ook nadelen hebben, zoals minder controle over de uitvoering van de werkzaamheden of taken, het verlies van kennis en het verminderen van de betrokkenheid van medewerkers. Het is daarom belangrijk om goed te overwegen of outsourcing geschikt is voor een bepaalde situatie en om de voor- en nadelen af te wegen.